Mag ik gebruik maken van de tuin van mijn buren als ik zelf een ingesloten tuin heb zonder mogelijkheid om eruit te kunnen?

Ik heb interesse in een huisje waarbij de tuin helemaal is ingesloten tussen een loodgietersbedrijf (rechts en achter) en aan de linkerkant een schutting van de buren. Dankzij de speelse indeling van het huis is het niet mogelijk om via de tuin bij de voordeur te komen (ivm een wenteltrap) Ik heb wel een motor en fiets en zou graag willen weten of ik gebruik mag maken van de tuin van de buren om in de poort te komen? Voor de veiligheid zit er wel een deur in de schutting van de buren om via hun tuin te kunnen vluchten. Zijn hun dan ook verplicht om mij via hun tuin 'eruit' te laten als ik met mijn motor of fiets weg wil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet een mogelijkheid om met het loodgietersbedrijf een afspraak te maken? Dat lijkt me beter, daar zal niemand zich in hun privé aangetast voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me ook handiger.

Antwoorden (7)

Dat kun je dan gewoon met je buren regelen lijkt mij.
Ik denk dat als je het heel netjes vraagt dat ze het geen probleem zullen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, als er geen recht van overpad op staat, mag dat niet.
het zou de buren ook wel erg in hun privacy aantasten, als jij er met je fiets en je motor maar doorheen kart.
alleen in geval van nood, brand oid, mag je via hun tuin ontkomen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Nee, dat zijn ze niet verplicht, mits er in de koopakte of huurakte een 'recht van overpad' beschreven staat. Recht van overpad is als één van de buren gerechtelijk gezien gebruik mag maken van de tuin van de buren, omdat hij er bv zelf niet uit kan.
Is dat recht van overpad niet vastgelegd, dan zijn je buren niets verplicht. In goed overleg kunnen ze besluiten om jou gewoon toe te laten, maar als ze daar geen zin in hebben hoeft dat dus niet als het niet is vastgelegd.
Stel; je gaat er wonen, dan kun je zo'n recht van overpad ook aanvragen bij een rechter, echter is succes dan niet gegarandeerd.
Ik zou zeggen: informeer eens of er iets is vastgelegd in de akte, zo niet: overleg met de toekomstige buren in hoeverre ze open staan voor jouw gebruik in hun tuin.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
als je niet 6 x per dag heen en weer gaat (in dat geval is het misschien handiger om hem dan voor de deur te laten staan. Is het misschien slim om wel hun privacy te respecteren. Misschien kun je het beste aan hun vragen of je om die reden door hun tuin mag EN dat je wel eerst aanbelt dan zodat hun niet voor verrassingen staan en als ze er niet zijn je er wel doorheen mag of dat ze weten dat je er doorheen gaat. Plotseling iemand die in je tuin staat kan namelijk erg gaan irriteren op den duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb even de theorie bestudeerd wanneer je het woordje MITS en wanneer je TENZIJ gebruikt, ik behoor waarschijnlijk bij één van de duizenden Nederlanders die deze woordjes wel eens door elkaar halen... tja, ben ook niet perfect :) Ik denk dat de strekking van mijn antwoord duidelijk is, en daar ging het me om.
Alleen als de buren dit geen probleem zouden vinden, anders niet.

Als ik de buurman was zou ik het nooit toestaan, hoe aardig jij ook bent. Praktijk laat zien dat er altijd ruzie van komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is absoluut niet vanzelfsprekend dat je gebruik mag maken van de tuin van de buren. Zoek dit heel goed uit en laat het daarna nogmaals goed notarieel vastleggen om gezeur te voorkomen. Inderdaad recht van overpad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat recht heb je niet, kennelijk is er geen overpad, anders stond dat wel beschreven. Ook al maak je nu afspraken met de buren, dan kunnen die bij een verkoop ongedaan worden gemaakt. Het kan je ook een hoop gedonder opleveren. Of je probeert nu een ingang te kopen (zeg maar strook van 1 meter) om bij je schutting te komen, of je neemt voor lief dat je niet met je motor/fiets in je tuin kunt komen, of je gaat op zoek naar een pand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet en een afspraak maken met de buren lukt nooit, ze zouden wel gek zijn, hun grond wordt door een dergelijke afspraak (mits notarieel vastgelegd) in een klap een stuk minder waard.